10 oktober, 2008

I'm back!

Efter ett alldeles för långt uppehåll från bloggen ska jag försöka skriva åtminstone ett inlägg per vecka hädanefter. Jag har under det senaste halvåret endast sysslat med kortsiktig trading och är plus för helåret. Jag har ej frestats av de fallade knivar som många aktier kan beskrivas som och har således undvikit det blodbad som vi har sett den senaste månaden. Den senaste tiden har utan tvekan varit den mest händelserika jag har varit med om, men det har väl inte undgått någon vid det här laget så jag ska inte gräva ner mig mer i det nu. I våras skrev jag att målintervall för Dow Jones var 10 000 - 10 500 när den låg runt 14 000 punkter så att det har gått ned i USA förvånar mig inte det minsta. Vad som däremot förvånar mig är att marknadens oerhörda motståndskraft trots väldigt dåliga nyheter under det senaste året så snabbt har övergått i vad som för närvarande verkar vara en näst intill bottenlös marknad.
De tankar jag har nu är om man verkligen ska få en chans till att gå in i Ryssland och Kina på nivåer som jag aldrig trodde att vi skulle få se igen, men det verkar fullt möjligt nu. Jag följer ett hundratal aktier mer än övriga och jag är av den uppfattningen att många av dessa har en potential på 500 - 1000 procent på en 5-årsperiod, många av dem har mer än så upp till ATH. Jag ska under de kommande veckorna redovisa vilka aktier jag tror mest på de kommande åren, aktie för aktie. Angående börsen just nu så kommer förmodligen den extremt höga volatiliteten bestå tills dess att TED-spreaden sjunker tillbaka, men det verkar inte vara den lättaste nöten att knäcka. Vidare tror jag inte på en snabb återhämtning för den här marknaden. Det är uppenbart att finanskrisen sveper som en tsunami över den reala ekonomin just nu vilket innebär att få bolag kan uppnå sina tidigare fastställda prognoser. Q3- och Q4-rapporter kommer att följas av ytterligare kraftiga nedskrivningar av riktkurser och så vidare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka. Du har inte funderat på att publicera din portfölj? Det vore intressant att se vad du handlar i dessa tider.

Peter Gustafson sa...

tjena!

Jag ligger för närvarande helt likvid, men jag kommer att köpa in aktier nu framöver och då ska jag på nåt sätt redovisa portföljen på bloggen, i en sidokolumn eller liknande. Senaste affärerna jag har gjort var 3 snabba vändor i Volvo B för 3 veckor sedan med skapligt resultat. Som tur var satt jag inte kvar med dem.

hade!