21 februari, 2009

I fredags köpte jag stamaktier i Swedbank för 27.40 SEK. Såvida det inte kommer nya uppgifter om dramatiskt ökad risk för devalvering i Baltikum kommer jag att öka innehavet kommande veckorna. Jag är väl införstådd med den höga risken i aktien, men jag tror att det kan vara läge att sprida köptillfällena under våren. Morgan Stanley uppskattade nyligen risken för en devalvering i Baltikum till 30 procent och när det gäller Lettland tror jag att risken är aningen högre i dagsläget. Vad som är extra problematiskt med en devalvering i dessa länder är att i likhet med Island har lån tagits i utländsk valuta som till exempel euro, amerikanska dollar eller schweiziska franc. Samtidigt betalar de ränta och amorterar i lokal valuta. De tar med andra ord en valutarisk. För att konkretisera det hela kan vi säga att om du har lånat motsvarande 2 miljoner kronor i Lettland och landet devalverar sin valuta kommer din skuld att öka dramatiskt över en natt till kanske 3 miljoner kronor. Kostnaden för lånet ökar och samtidigt som arbetslösheten ökar dramatiskt behöver man inte vara en raketforskare för att förstå att kreditförlusterna kommer att stiga. Swedbank själva har slutat att prognostisera kreditförlusterna i Baltikum, men Estlands finansminister sa i veckan att de för året kan stiga till 5-6 procent av den totala utlåningen. Swedbank har 140 miljarder utlånat i Baltikum varför en sådan nivå bör vara hanterbar. De är väl kapitaliserade samtidigt som räntenettot har ökat kraftigt senaste tiden vilket kompenserar de ökande kreditförlusterna, hittills. Kreditförlusterna uppgick till ca 1,2 miljarder kronor för fjärde kvartalet, en ökning med nära 400 procent mot fjärde kvartalet 2007. Jag blir orolig först om kreditförlusterna ökar till 3-4 miljarder per kvartal och där är vi inte ännu. I sådant fall skulle vi se ett nollresultat vilket man kan stå ut med i 2-3 kvartal, anser jag. Trots alla dessa problem som till stor del är inprisade väljer jag att köpa aktien. Swedbank värderas till 1,5 gånger förra årets vinst och delar ut 4,50 SEK per stamaktie i slutet av april.

Inga kommentarer: