05 november, 2008

Dagens Industri

Jag måste erkänna att jag tycker att DI har tappat mycket senaste året. De börjar alltmer likna en kvällsblaska som endast är ute efter grovt överdrivna rubriker underbyggda av artiklar skrivna på usel svenska med stora mängder faktafel. För att ta ett typexempel från dagens nätupplaga:
"Årets presidentval i USA ser ut att slå flera rekord. Ett rekord som redan är utraderat är summan pengar som gått åt i kampanjarbetet, 1 miljard dollar, drygt 7,9 miljarder kronor. Den hisnande summan innebär att varje presidentröst kostar 8 dollar. 1 miljard dollar är också betydligt mer pengar än de 700 miljoner dollar som ingår i det amerikanska räddningspaketet till de krisande finanssystemet."
Det verkar som att de har glömt tre nollor, ska givetvis vara 700 miljarder dollar och då faller ju hela artikeln. Skrämmande att de inte har bättre perspektiv på saker och ting.

3 kommentarer:

Anonym sa...

håller helt klart med dig angående svallerblaskan di. de har vissa krönikor som är helt okej. men överlag känns det inte professionellt. gillar framförallt att de tror att göran persson skulle ta över klubban i swedbank.. skrivet av en 22årig tjej som pluggar på handels. jag tror inte det.

Peter Gustafson sa...

hehe...jag läste det också. ännu ett exempel på grävande journalistik a la DI. Vad fan skulle Göran Persson tillföra en bank? Jag trodde att han skulle bli bonde, eller rättare sagt, gå runt i stövlar och inspektera när andra jobbar.

de som skriver på DI verkar inte själva ha läst sådana tidningar och saknar helt enkelt en ekonomisk allmänbildning. Som du säger, en 22-åring bör inte skriva på DI, de kan hålla sig till aftonbladets klick!. väldigt få som har koll på så komplexa saker som börsen och ekonomi i den åldern...

Anonym sa...

Jag tror att andra webbplats ägare bör ta peterjgustafson.blogspot.com som en modell, mycket rent och bra användarvänlig stil och design, än mindre innehållet. Du är en expert i detta ämne!